6 ноября Православная Церковь чествует икону Божией Матери «Всех скорбящих радость».

Первую икону «Всех скорбящих Радость» написал в 1683 году придворный живописец и один из мастеров Оружейной палаты Иван Безмин. Композиция иконы совпадает с западноевропейской иконографией «Мадонна Милующая».

«Всех скорбящих Радость» — чудотворный образ родом из Москвы
Образ написан Эль Греко в 1603 году для алтаря храма больницы де ла Каридад города Ильескас (Испания), где и находится по сей день.

Икона Божией Матери «Всех скорбящих Радость» прославилась в 1688 году.

Родная сестра патриарха Иоакима Евфимия долгое время страдала неизлечимой болезнью. Однажды во время молитвы, она услышала женский голос: «Евфимия! Иди в храм Преображения Сына Моего; там есть образ, именуемый «Всех скорбящих Радость». Пусть священник отслужит молебен, и получишь исцеление от болезни». Евфимия исполнила повеление и исцелилась.

На иконе «Всех скорбящих Радость» Богородица пишется в полный рост, в окружении припадающих к Ней бедствующих христиан и посланных для утоления скорбей Ангелов.
Чудотворная икона и сейчас находится все в том же храме. Он больше известен как храм преподобного Варлаама Хутынского на Большой Ордынке.

В Москве также действуют еще четыре приходских храма во имя иконы «Всех скорбящих Радость», в том числе при Старо-Екатерининской больнице.


Церковь напоминает нам, чтобы мы не страшились скорбей. Наоборот, как говорит апостол Павел, скорбями мы хвалимся. Если есть нам чем хвалиться, то только скорбями. И если есть какая надежда, что обретем мы милость Божию, и все изменится у нас, то только благодаря скорбям, которые мы сегодня переживаем.

Мы постоянно напоминаем слова святых отцов, знающих, что такое скорбь и что такое радость. В том и заключается святость, чтобы узнать подлинную скорбь и узнать подлинную радость. Противоестественно, казалось бы, человеку желать скорбей. Но только тогда, когда крестная сила благодати Божией сопутствует его скорбям, может он переносить любые испытания.

Скорби необходимы нам. Есть такое видение у древнего апостольского мужа Ермы, где Церковь Христова изображается им в виде строящегося храма Божия. Мы представляем собой камни неотшлифованные, грубые. Для того Господь и обтесывает нас скорбями, чтобы мы оказались годными для созидания храма небесного. Живыми камнями, как говорит слово Божие (1 Петр. 2, 4—5). Чтобы мы не оказались выброшеными из-за непригодности — из-за того, что все у нас в жизни шло, как будто благополучно и гладко. Поэтому и говорят святые отцы: если видишь кого-нибудь живущего без скорбей и при этом бесстыдно грешащего, знай, что этот человек оставлен Богом.

Мы знаем, каким преследованиям подвергаются сегодня христиане во всем мире — например, в Сирии, в Америке, в Европе. И как агрессивно насаждаются антихристианские, сатанинские ценности в так называемых демократических странах. То, что было у нас после революции в минувшем веке, когда большевики навязали нашему народу свободу от заповедей Божиих, сейчас раскрывается повсюду с еще большей силой. Наступят времена, когда скорби будут единственным признаком подлинности христианской веры — «все, желающие жить благочестиво во Христе Иисусе, будут гонимы», по слову апостола (2 Тим. 3, 12). И без благодати Креста Господня, без заступничества Божией Матери никто не сможет их перенести. Но не напрасно мы повторяем вслед за святыми отцами эти непонятные для не знающих благодати Христовой слова, что в будущей жизни мы больше всего будем жалеть, что у нас мало было скорбей. Ибо все в конце концов заключается в любви ко Господу, нелицемерность которой мы можем доказать только принятием всего, что Он посылает нам. Потому-то и «око не видело и ухо не слышало, и не приходило то на сердце человеку, что приготовил Бог любящим Его» Своим Крестом и Воскресением.

Протоиерей Александр Шаргунов, настоятель храма свт. Николая в Пыжах, член Союза писателей России


Молитвы Божией Матери «Всех скорбящих радость»

Молитва первая

О Пресвята́я и Преблагослове́нная Де́во, Влады́чице Богоро́дице! При́зри ми́лостивным Твои́м о́ком на нас, предстоя́щих пред свято́ю ико́ною Твое́ю и со умиле́нием моля́щихся Тебе́; воздви́гни нас из глубины́ грехо́вныя, просвети́ ум наш, омраче́нный страстьми́, и уврачу́й я́звы душ и теле́с на́ших. Не и́мамы ины́я по́мощи, не и́мамы ины́я наде́жды, ра́зве Тебе́, Влады́чице. Ты ве́си вся не́мощи и согреше́ния на́ша, к Тебе́ прибега́ем и вопие́м: не оста́ви нас Твое́ю Небе́сною по́мощию, но предста́ни нам при́сно и Твои́м неизрече́нным милосе́рдием и щедро́тами спаси́ и поми́луй нас, погиба́ющих. Да́руй нам исправле́ние грехо́вныя жи́зни на́шея и изба́ви нас от скорбе́й, бед и боле́зней, от внеза́пныя сме́рти, а́да и ве́чныя му́ки. Ты бо, Цари́це и Влады́чице, ско́рая Помо́щница и Засту́пница еси́ всем притека́ющим к Тебе́ и кре́пкое прибе́жище гре́шников ка́ющихся. Пода́ждь у́бо нам, Преблага́я и Всенепоро́чная Де́во, христиа́нский коне́ц жития́ на́шего ми́рен и непосты́ден и сподо́би нас Твои́м хода́тайством всели́тися в Оби́телях Небе́сных, иде́же непреста́нный глас пра́зднующих ра́достию сла́вит Пресвяту́ю Тро́ицу, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва вторая

Засту́пнице Усе́рдная, Благоутро́бная Го́спода Ма́ти, к Тебе́ прибега́ю аз, окая́нный и па́че всех челове́к грешне́йший; вонми́ гла́су моле́ния моего́, вопль мой и стена́ние услы́ши. Я́ко беззако́ния моя́ превзыдо́ша главу́ мою́, и аз, я́коже кора́бль в пучи́не, погружа́юся в мо́ре грехо́в мои́х. Но Ты, Всеблага́я и Милосе́рдная Влады́чице, не пре́зри мене́, отча́яннаго и во гресе́х погиба́ющаго; поми́луй мя, ка́ющагося в злых де́лех мои́х, и обрати́ на путь пра́вый заблу́дшую окая́нную ду́шу мою́. На Тебе́, Влады́чице моя́, Богоро́дице, возлага́ю все упова́ние мое́. Ты, Ма́ти Бо́жия, сохрани́ и соблюди́ мя под кро́вом Твои́м, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь. 

Молитва третья

О Пресвята́я Влады́чице и Богоро́дице, Вы́сшая Херуви́м и Честне́йшая Серафи́м, Богоизбра́нная Отрокови́це, поги́бших Взыска́ние и всех скорбя́щих Ра́досте! Пода́ждь утеше́ние и нам, в поги́бели и ско́рби су́щим; ра́зве бо Тебе́ ино́го прибе́жища и по́мощи не и́мамы. Ты еди́на еси́ ра́дости на́шея Хода́таица, и я́ко Ма́терь Бо́жия и Ма́ти милосе́рдия, предстоя́щи у Престо́ла Пресвяты́я Тро́ицы, мо́жеши нам помощи́, никто́же бо притека́яй к Тебе́ посра́млен отхо́дит. Услы́ши у́бо и нас ны́не в день поги́бели и печа́ли пред Твое́ю ико́ною припа́дающих и со слеза́ми Тебе́ моля́щихся: отжени́ от нас належ́ащия на нас ско́рби и бе́ды в сей вре́менней жи́зни, не лише́ны же сотвори́ Твои́м всеси́льным хода́тайством и ве́чныя несконча́емая ра́дости в Ца́рствии Сы́на и Бо́га на́шего. Ами́нь.

Молитва четвертая

Цари́це моя́ преблага́я, Наде́ждо моя́, Богоро́дице, Прия́телище си́рым и стра́нным Предста́тельнице! Скорбя́щим Ра́досте, оби́димым Покрови́тельнице! Зри́ши мою́ беду́, зри́ши мою́ скорбь: помози́ ми я́ко не́мощну, окорми́ мя я́ко стра́нна. Оби́ду мою́ ве́си, разреши́ ту, я́ко во́лиши: я́ко не и́мам ины́я по́мощи ра́зве Тебе́, ни ины́я Предста́тельницы ни благи́я Уте́шительницы то́кмо Тебе́, о Богома́ти, я́ко да сохрани́ши мя и покры́еши во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Молитва пятая

О Влады́чице Преблагослове́нная, Защи́тнице ро́да христиа́нскаго, прибе́жище и спасе́ние прибега́ющих к Тебе́! Вем, вои́стинну вем, я́ко зело́ согреши́х и прогне́вах, Преми́лостивая Госпоже́, рожде́ннаго пло́тию от Тебе́ Сы́на Бо́жия. Но и́мам мно́гия о́бразы пре́жде мене́ прогне́вавших Его́ милосе́рдие: мытари́, блудни́цы и про́чия гре́шники, и́мже даде́ся проще́ние грехо́в их покая́ния ра́ди и испове́дания. Ты́я у́бо о́бразы поми́лованных очесе́м гре́шныя ду́ши моея́ представля́я и на толи́кое Бо́жие милосе́рдие, о́ныя прие́мшее, взира́я, дерзну́х и аз гре́шный прибе́гну с покая́нием ко Твоему́ благосе́рдию. О, Всеми́лостивая Влады́чице! Пода́ждь ми ру́ку по́мощи и испроси́ у Сы́на Твоего́ и Бо́га ма́терними и святе́йшими Твои́ми моли́твами тя́жким мои́м грехо́м проще́ние. Ве́рую и испове́дую, я́ко Той, Его́же родила́ еси́, Сын Тво́й есть вои́стинну Христо́с, Сын Бо́га жива́го, Судия́ живы́х и ме́ртвых, воздая́й коему́ждо по дело́м его́; ве́рую же па́ки и испове́дую Тебе́ бы́ти и́стинную Богоро́дицу, милосе́рдия исто́чник, утеше́ние пла́чущих, взыска́ние поги́бших, си́льную и непрестаю́шую к Бо́гу хода́таицу, зело́ лю́бящую род христиа́нский, и спору́чницу покая́ния; вои́стинну бо несть нам ины́я по́мощи и покро́ва, ра́зве Тебе́, Госпоже́ Преми́лостивая, и никто́же, упова́я на Тя, постыде́ся когда́, и Тобо́ю умоля́я Бо́га, никто́же оста́влен бысть. Того́ ра́ди и аз Твою́ неисче́тную бла́гость молю́: отве́рзи две́ри милосе́рдия Твоего́ мне заблу́ждшему и па́дшему в тиме́ние глубины́, не возгнуша́йся мене́ скве́рнаго, не пре́зри гре́шнаго моле́ния моего́, не оста́ви мене́ окая́ннаго, я́ко в поги́бель зло́бный враг похи́тити мя и́щет, но умоли́ о мне рожде́ннаго от Тебе́ милосе́рдаго Сы́на Твоего́ и Бо́га, да прости́т вели́кия моя́ грехи́ и изба́вит мя от па́губы моея́, я́ко да и аз, со все́ми получи́вшими проще́ние, воспою́ и просла́влю безме́рное милосе́рдие Бо́жие и Твое́ непосты́дное о мне заступле́ние в жи́зни сей и в несконча́емом ве́це. Ами́нь.

Материал подготовлен на основе открытых источников